i niemowląt
z elementami gimnastyki korekcyjnej
Konsultacje z zakresu oceny rozwoju ruchowego
Kiedy warto udać się na konsultację do fizjoterapeuty?
Pierwsze dwanaście miesięcy to okres najszybszego rozwoju człowieka, który ma istotny wpływ na całe jego życie. Istotne by w tym okresie zwracać szczególną uwagę na rozwój psychoruchowy dziecka i konsultować z fizjoterapeutą wszelkie wątpliwości.
Według mnie każdy Maluszek powinien przynajmniej raz w życiu zostać poddany obserwacji fizjoterapeuty. Dobrym momentem jest okres miesiąca-trzech po urodzeniu dziecka. Podczas konsultacji fizjoterapeuta przeprowadza szczegółowy wywiad, ocenia rozwój ruchowy dziecka, jego napięcie mięśniowe a także przekazuje Rodzicom wiedzę na temat prawidłowej pielęgnacji niemowląt.
Kolejnym okresem jest czas gdy Maluszek rozpoczyna samodzielny chód- warto wówczas skonsultować się z fizjoterapeutą by ocenił jakość wzorca chodu i postawy ciała.
Konsultacje przeznaczone są zarówno dla niemowląt jak i dzieci starszych. Celem konsultacji jest ocena funkcjonowania dziecka w sferze ruchowej.
Polecam również zapoznać się z niepokojącymi objawami w rozwoju dziecka
- Niepokojące objawy w rozwoju ruchowym niemowląt ? Kiedy zgłosić się do fizjoterapeuty ? czytaj dalej
- Niepokojące objawy w rozwoju ruchowym dzieci przedszkolno-szkolnych ? Kiedy Zgłosić się do fizjoterapeuty ? czytaj dalej
Zobacz jak przygotować się do pierwszej wizyty zobacz
Konsultacje online
Ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną możliwe jest również skorzystanie z konsultacji on-line
Aby zarezerwować wizytę on-line należy wysłać zgłoszenie korzystając z formularza kontaktowego Formularz
Następnie otrzymają Państwo na podany przy zapisie adres mailowy kartę badania dziecka oraz dalsze szczegóły.
Instruktaż pielęgnacyjny niemowląt
Kiedy na świecie pojawia się Maluszek, oczywistym jest, że Rodzice robią wszystko by zapewnić mu wszystko co najlepsze. Przygotowania mają miejsce chwilę wcześniej przed pojawieniem się nowego członka rodziny. I to jest cudowne
Wielu Rodziców już na zajęciach szkoły rodzenia dowiaduje się jak ważna w życiu nowonarodzonego dziecka. Niestety nie każdy ma taką możliwość. Warto wówczas skorzystać z wizyty u fizjoterapeuty, który nie tylko oceni rozwój Maluszka, ale również pokaże jak w naturalny sposób wspomóc jego rozwój.
Pielęgnacja noworodka jest ważna nie tylko dla rozwoju ruchowego ale i emocjonalnego.
Instruktaż prawidłowej pielęgnacji tzw. handling, jest nieodłącznym elementem terapii NDT-Bobath.
Na czym polega tzw. handling?
Handling jest nauką technik pielęgnacji i codziennej opieki nad niemowlęciem – w jaki sposób maleństwo podnosić, nosić, odkładać, jak ubierać, rozbierać, zmieniać pieluchę. Jak układać maluszka, jak się z nim bawić by naturalnie wspierać jego rozwój.
W czasie spotkania z fizjoterapeutą Rodzice dowiadują się jak wykonywać te czynności by maluszek czuł się bezpiecznie i komfortowo, a także by wspierać jego prawidłową postawę ciała.
Często Rodzice nie czują się pewnie na początku rodzicielskiej drogi. Nic w tym dziwnego, wszak w końcu znajdujemy się w zupełnie nowej sytuacji.
Nauka prawidłowej pielęgnacji niemowlęcia dodaje też pewności siebie, że to co robię- robię dobrze.
Nauka prawidłowej pielęgnacji jest szczególnie polecana rodzicom niemowląt mających rożnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, problemy z napięciem mięśniowym, czy asymetrię posturalną.
Spotkanie trwa około 60 minut – koszt 150zł
U dzieci i niemowląt, u których stwierdzono nieprawidłowości w zakresie rozwoju ruchowego kierowane są na terapię. Każda rozpoczyna się krótkim wywiadem z Rodzicem oraz obserwacją dziecka zakresie motoryki spontanicznej. Następnie prowadzone są odpowiednie ćwiczenia zgodnie z wyznaczonym wcześniej celem terapii.
Jakich metod używam podczas terapii?
W swojej pracy wykorzystuję głównie metodę NDT-Bobath i PNF. Każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby dlatego w swojej pracy unikam schematów, a terapię dostosowuję indywidualnie do potrzeb dziecka. W swojej pracy wykorzystuję też kinesiotaping, masaż Shantala czy metodę integracji sensorycznej.
Więcej o metodach jakimi pracuję znajdziesz tutaj czytaj dalej
Prowadzę terapię u dzieci i niemowląt:
- przedwcześnie urodzonych,
- z zaburzeniami napięcia mięśniowego (wzmożone, obniżone napięcie mięśniowe, asymetria)
- z opóźnionym rozwojem psychoruchowym,
- z kręczem szyi(przymusowe pochylenie głowy i szyi w stronę barku z ewentualnym skręceniem w stronę przeciwną), uszkodzeniem splotu ramiennego
- z chorobami neurologicznymi, genetycznymi (mózgowe porażenie dziecięce, zespoły genetyczne, dystrofie mięśniowe itp.)
- z wadami postawy (skoliozy, stopa płasko – koślawa, stopa końsko – szpotawa, itp.).
Niepokojące objawy w rozwoju ruchowym niemowląt ? Kiedy zgłosić się do fizjoterapeuty ? czytaj dalej
Diagnoza i terapia integracji sensorycznej
U dzieci u których podejrzewa się zaburzenia przetwarzania sensorycznego najczęściej kierowane są na diagnozę integracji sensorycznej, która składa się z kilku elementów:
Wywiad z rodzicami – terapeuta zadaje rodzicom szereg pytań dotyczących przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka w niemowlęctwie, przebytych chorób, problemów zdrowotnych dziecka oraz aktualnych trudności.
Kwestionariusze – rodzice są proszeni o wypełnienie szczegółowych kwestionariuszy, które pozwalają uzupełnić wyniki diagnozy. Pamiętajmy, że to rodzic najlepiej zna swoje dziecko i jest jego najlepszym obserwatorem.
Próby kliniczne – dziecko w trakcie diagnozy wykonuje szereg prób, których celem jest ocena, czy u dziecka występują przetrwałe odruchy, jak wygląda jego napięcie mięśniowe, równowaga, praca oczu, koordynacja itd.
Południowokalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej – dziecko powyżej 4 roku życia wykonuje testy, które maja pomóc określić jego koordynację, czucie ciała, dokładne czucie i pracę rąk. Testy są standaryzowane na warunki polskie i pozwalają na dokładne porównanie umiejętności dziecka w stosunku do jego grupy wiekowej.
Po przeprowadzeniu diagnozy następuje jej omówienie czyli rozmowa z rodzicami na temat wyników diagnozy i wniosków z nich płynących. Omówienie diagnozy zwykle odbywa się na odrębnym spotkaniu, podczas którego poszczególne wyniki są wyjaśniane i omawiane. Rodzice otrzymują również diagnozę na piśmie oraz podczas tego spotkania omówione i prezentowane są zalecenia i ćwiczenia, które dziecko może wykonywać w domu. Diagnoza zawiera: dane z wywiadu, dane z kwestionariuszy, wyniki prób klinicznych, wyniki testów, wnioski, program terapii i zalecenia dla Rodziców.
Diagnoza składa się z dwóch spotkań. Pierwsze to szczegółowy wywiad z Rodzicem i przeprowadzenie badania dziecka: testów klinicznych i obserwacji.
Po opracowaniu na ich odstawie diagnozy, podczas kolejnego spotkania terapeuta SI przedstawia wyniki badania Rodzicom opracowany, indywidualny program terapii dla ich dziecka. Diagnoza i zalecenia terapeutyczne zostają szczegółowo omówione i przedstawione rodzicom w przystępny i komunikatywny sposób. Jest to również czas, w którym terapeuta odpowiada na wszelkie pytania związane z diagnozą i ewentualną dalszą terapią dziecka.
Grupowe zajęcia sensoryczne dla dzieci i niemowląt
Zajęcia sensoryczne dla niemowląt i dzieci do 3 roku życia
W obecnych czasach coraz więcej mówi się o integracji sensorycznej.
Prawidłowe przetwarzanie bodźców sensorycznych jest podstawą prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka, wpływa m.in. na zdolność nauki, emocje oraz samoocenę dziecka.
Zajęcia sensoryczne to świetna okazja do wspierania rozwoju w tym obszarze poprzez stymulację polisensoryczną.
Zapraszam wszystkich Rodziców wraz z Maluszkami na obfite w sensoryczne doznania zajęcia wspierające ogólny rozwój dziecka oraz małą i dużą motorykę.
Podczas zajęć
- Dzieci poznają świat wielozmysłowo
- Pod kontrolą rodzica, ale w możliwie pełnej swobodzie eksplorują otoczenie
- To rodzic podąża za dzieckiem i jego potrzebami
- Nie zmuszamy, a zachęcamy
- Wykorzystujemy potencjał i mocne strony malucha
- Przy okazji poznajemy profil sensoryczny dziecka, czyli sposób w jaki reaguje na bodźce sensoryczne.
- A wszystko po to by jak najlepiej wspierać procesy integracji sensorycznej, które są podstawą uczenia się.
Fitness dla dzieci z elementami gimnastyki korekcyjnej
Fitness dla dzieci z elementami gimnastyki korekcyjnej
Aktywność ruchowa jako warunek pozytywnego pojmowania zdrowia jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka, w każdym okresie życia, a szczególnego znaczenia nabiera w dzieciństwie kiedy jest niezbędna do prawidłowego rozwoju. Dla dzieci właściwie użyty i dozowany ruch łagodzi przebieg procesów rozwojowych, zwiększa odporność fizjologiczną, koryguje wady postawy i kształtuje pozytywne nawyki ruchowe.
Tymczasem kondycja biologiczna i sprawność fizyczna dzieci w wieku przedszkolnym budzi wiele kontrowersji i nie jest po prostu dobra. Głównymi przyczynami takiego stanu jest styl życia i niedostateczna aktywność ruchowa, która uważana jest za podstawowy stymulator rozwoju psychosomatycznego i główny czynnik fizycznego oddziaływania. Łączona jest nie tylko z troską o zdrowie ale i sprawnością, z potrzebami wypoczynku czy odprężenia.
Zajęcia Fitness dla dzieci dostosowane są do potrzeb i możliwości dziecka. Rozwijają i doskonalą sprawność ruchową poprzez:
- kształtowanie prawidłowej postawy;
- wzmacnianie mięśni posturalnych
- kształtowanie motoryki: szybkości, gibkości, zwinności, koordynacji ruchowej;
- rozwijanie koordynacji ruchowej;
- wyrabianie pozytywnej motywacji do zabaw i zajęć ruchowych.
Wykształcenie u dziecka w wieku przedszkolnym nawyku codziennej aktywności fizycznej wytworzy w nim potrzebę aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego, co będzie kontynuowane w dorosłym życiu.
Zajęcia szczególnie zalecane są u dzieci:
- niechętnie ruszających się, stroniących od zabaw, ze znacznie obniżonym poziomem rozwoju cech motorycznych,
- z obniżonym napięciem mięśniowym
- stale poszukujących aktywności fizycznej
Cele zajęć dla dzieci:
Fitness dla dzieci uczy zasad zdrowego stylu życia i zachęca do aktywności ruchowej. Ponadto dzieci doskonalą swoje zdolności koordynacyjne, wytrzymałościowe, wzmacniają mięśnie całego ciała ze szczególnym uwzględnieniem mięśni posturalnych odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy.
Głównym celem zajęć Fitness dla dzieci jest wytworzenie u przedszkolaków zainteresowania i potrzeby regularnej aktywności fizycznej. Sprzyja to rozwojowi dzieci, procentuje w codziennym życiu, ale także sprzyja uprawianiu sportu w późniejszym wieku. Zajęcia ruchowe poprzez swoją formę przygotowują dziecko do aktywności fizycznej i działania w grupie. Im trafniejsze i pełniejsze jest nasze oddziaływanie, tym zdrowsze i radośniejsze jest dziecko.
Zajęcia relaksacyjne dla kobiet
- Jeśli czujesz, że ostatnie miesiące wniosły w Twoje życie wiele napięć, które krążą w Twoim ciele,
- Jeśli czujesz czasami, że brak Ci tchu (dosłownie i w przenośni),
- Jeśli czujesz, że Twoje mięśnie są spięte i sztywne,
- Jeśli nie potrafisz się rozluźnić,
- Jeśli brakuje Ci energii i motywacji do działania
- To jesteś w dobrym miejscu, bo właśnie dzięki przygotowanemu wyłącznie dla kobiet, specjalnie dobranemu zestawowi ćwiczeń relaksacyjnych, rozluźniających i wyciszających znajdziesz pomoc.
- Ćwiczenia relaksacyjne to jedna z metod walki ze stresem, ale też nadmiernym napięciem fizycznym mięśni.
- Ćwiczenia relaksacyjne to rodzaj ćwiczeń stanowiących zespół technik i metod aktywności ruchowej o różnym charakterze i stopniu intensywności, mających na celu osiągnięcie stanu relaksu poprzez złagodzenie napięć fizjologicznych i psychiczno-emocjonalnych.
- Zajęcia prowadzone są przez fizjoterapeutkę i odbywają się w kameralnym kobiecym gronie.
- Podczas zajęć skupiamy się na mięśniach (głównie rozciągając i wzmacniając je), oddechu i RELAKSACJI CAŁEGO CIAŁA.
- Osiągnięcie pełnego relaksu ułatwia towarzysząca na zajęciach wyciszająca muzyka oraz naturalne, kojące nerwy oświetlenie aromatycznych świec.
- Przyjdź, spróbuj i przekonaj się, jak miło jest zrobić coś dla siebie.